torstai 3. lokakuuta 2013
Kasvun ja kehityksen tukeminen, kulttuuri
Hoitajalla on paljon haasteita tehdä ja toimia eri kulttuurisen ihmisen kanssa. Otetaan esimerkiksi päiväkoti ja sinne tuleva uusi lapsi eri kulttuurista. Tällöin hoitajan pitäisi päivittää omaa tietämystään eri kulttuureista, koska silloin hoitajalla olisi enemmän tietoa ja kykyä toimia. Haasteita varmasti tulisi olemaan siitäkin huolimatta, koska välttämättä eri kulttuurista tuleva ei osaisikaan lainkaan suomea. Pitäisi kuitenki pystyä kommunikoimaan ja saada eri kulttuurista oleva lapsi saamaan ystäviä ja päästä toisten lasten kanssa leikkimään niin että että toisetkin lapset hyväksyisivät hänet. Töllöin voisi käyttää kuvia leikin ja ymmärtämisen tukena. Mutta tämä valitettavasti pätee myös suomessa erityislapsen tai esim. kehitysvammaisen lapsen kanssa. Aina ei muut päiväkodin lapset ota sitä (erityistä, kehitysvammaista,kulttuurista) mukaan leikkeihin jolloin hoitajalla pitäisi olla kompetenssia eli kykyä toimia näissä tilanteissa. Kompetenssi koostuu neljästä eri ulottuvuudesta, taidoista, tietoisuudesta, asenteista sekä toiminnasta.
Kävimme myös läpi soluja ja niiden rakenteista anatomian ja fysiologian tunnilla. Aihe vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta ajatus siitä miten tuo kaikki pitäisi saada muistamaan?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti